MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Ćwiczenia oczu na lepszy wzrok. Rób, kiedy są zmęczone. W ten sposób zrelaksujesz mięśnie i poprawisz widzenie

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Wideo
od 16 lat
Zmęczenie oczu i pogorszenie wzroku można zniwelować za pomocą gimnastyki wzroku. Odpowiednie ćwiczenia działają relaksująco i wzmacniają mięśnie narządu wzroku, a bonus to mniej zmarszczek wokół oczu. Zobacz, jak wykonywać taki podstawowy trening zdaniem ekspertów.

Spis treści

Czy ćwiczenia oczu pomagają na wzrok?

Ćwiczenia oczu pomagają w utrzymaniu może pomóc w utrzymaniu zdrowych i silnych mięśni oczu, a także poprawić ogólną sprawność wzroku. Odpowiedni trening rozluźnia napięte mięśnie narządu wzroku, zmniejszając ból oczu, a także je wzmacnia. Poprawia widzenie m.in. przy krótkowzroczności, daje oczom odpocząć.

Młoda kobieta zakrywa oczy dłońmi
Najprostsze ćwiczenie to palming, czyli przykrywanie oczu ciepłymi dłońmi (po ich roztarciu). Zapewnia relaks od światła i napięcia mięśni. Westend61/Getty Images

– Gimnastyka wzroku może pomóc w poprawie zdolności akomodacji, koordynacji oczu oraz ogólnej sprawności wzrokowej – wyjaśnia optometrysta Piotr Toczołowski z Centrum Okulistycznego Nowy Wzrok. – Mało kto pamięta o tym, że wzrok również należy trenować zwłaszcza jeżeli dużo czytamy czy pracujemy przed komputerem.

Zacznijmy jednak od podstaw. Gdy pracujesz oczami, mrugaj. Podczas gdy w normalnych warunkach mrugamy ok. 15 razy na minutę, praca z urządzeniami cyfrowymi sprawia, że liczba mrugnięć spada do 5-7 razy na minutę, a wraz z nią maleje nawilżenie oka.

Czytaj też: Czego nie lubią oczy? Te nawyki niszczą wzrok

Jest też zasada, o której mogło słyszeć wiele osób, jednak niewiele stosuje ją na co dzień. To główny sposób ochrony oczu przed przeciążeniem, od którego warto zacząć wszystkie starania o lepsze widzenie.

– W sytuacjach, kiedy przez dłuższy czas skupiamy wzrok, powinniśmy pozwolić oczom odpocząć – wyjaśnia lek. Tomasz Tomczyk lekarz z kliniki Oko-Test z placówkami w Olkuszu i Nowym Targu. – Dobrą praktyką jest wprowadzenie zasady 20-20-20. Co to oznacza? Przykładowo pracując przed komputerem czy czytając przez 20 minut, róbmy 20 sekund przerwy polegającej na spoglądaniu w dal na odległość 20 stóp, czyli mniej więcej 6 metrów. W ten sposób dbamy o rozluźnienie akomodacji oczu, dzięki czemu nie starzeją się one tak szybko.

Jest jednak więcej prostych i skutecznych ćwiczeń wzroku, które można wykonywać przy dolegliwościach związanych z jego nadmiernym wysilaniem, a także profilaktycznie.

Jakie ćwiczenia wzroku wykonywać?

Ćwiczenia wzroku warto wykonywać regularnie, najlepiej codziennie lub kilka razy w tygodniu, wykonując po kolei podane czynności. Jak jednak wyjaśnia Piotr Toczołowski, przed rozpoczęciem jakiegokolwiek programu ćwiczeń oczu zaleca się konsultację z okulistą, a dotyczy to szczególnie osób, które mają jakiekolwiek problemy ze swoim wzrokiem.

Ruch oczu w różnych kierunkach

  1. Usiądź wygodnie i skup się na punkcie przed sobą.
  2. Poruszaj oczami w górę, w dół, w lewo i w prawo,
  3. Następnie poruszaj oczami w różnych kierunkach według figur takich, jak kwadrat, trójkąt, ósemka. Powtarzaj te ruchy przez kilka minut.

Ćwiczenie z kciukiem

  1. Wyciągnij rękę przed siebie, podnieś kciuk i skup wzrok na nim.
  2. Następnie przesuwaj powoli kciuk w różnych kierunkach, śledząc go wzrokiem.
  3. Możesz powtarzać to ćwiczenie dla każdego palca u rąk.

Skupianie wzroku na odległość

  1. Wyjdź na zewnątrz i skup wzrok na obiektach znajdujących się w różnych odległościach od ciebie (np. drzewa, domy, samochody).
  2. Zmieniaj odległość, na którą skupiasz wzrok, i utrzymuj ostrość widzenia przez kilka sekund.

Trening z optycznymi kartami do ćwiczeń
Możesz sięgnąć po specjalne karty do ćwiczeń wzroku. Zawierają one różne wzory i obrazy, które pomagają w poprawie zdolności akomodacji i koordynacji oczu. Korzystając z nich, można wykonywać zadania takie, jak śledzenie linii, rozwiązywanie układanek optycznych lub odnajdywanie ukrytych obrazów.

Co daje masaż oczu?

Masaż oczu jest polecanym elementem ich treningu, który pozwala zmniejszyć napięcie mięśni, a dzięki zmniejsza zmęczenie oczu i przynosi ulgę przy przeciążeniu. Poprawia ponadto ukrwienie w tej okolicy i zmniejsza obrzęki spowodowane zastojem limfy. Mniejszy skurcz mięśnia oznacza też mniej zmarszczek typu kurze łapki.

Jak radzi lekarz z kliniki Oko-Test, warto samodzielnie rozmasowywać delikatnie i rozluźniać zwłaszcza mięsień okrężny oka. To ten, który biegnie dookoła górnej i dolnej powieki, łącząc się w bocznym i przyśrodkowym kącie oka (czyli w obu jego kącikach).

Ekspert zaleca także, by przy napięciu rozmasowywać skronie lub robić ciepłe okłady w postaci specjalnych masek na oczy, które są dostępne m.in. w salonach optycznych. Można nawet przykładać ciepłą rękę do skroni.

Warto też wykonywać również masaż powiek, który warto poprowadzić także w linii rzęs. Wszelkie takie czynności wokół oczu powinny być wykonywane czystymi rękami.

– Delikatnie zamknij oczy i opuść dłonie na zamknięte powieki. Wykonaj delikatne okrężne ruchy palcami na powiekach, masując je przez kilka minut. To ćwiczenie może pomóc złagodzić napięcie mięśni oka i poprawić krążenie krwi – wyjaśnia ekspert Centrum Okulistycznego Nowy Wzrok.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Stronę Zdrowia codziennie. Obserwuj StronaZdrowia.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ćwiczenia oczu na lepszy wzrok. Rób, kiedy są zmęczone. W ten sposób zrelaksujesz mięśnie i poprawisz widzenie - Strona Zdrowia

Wróć na rypin.naszemiasto.pl Nasze Miasto