MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Przewoźniku, czy wiesz co tankujesz? Jakość paliwa szczególnie ważna zimą

OPRAC.:
Dariusz Matyjaszczyk
Dariusz Matyjaszczyk
Firmy transportowe muszą uważać, gdzie tankują.
Firmy transportowe muszą uważać, gdzie tankują. materiały prasowe
Jakość paliwa jest ważna o każdej porze roku, ale zimą staje się kluczowa. Między innymi właśnie dlatego stacje zmieniają paliwo z letniego na zimowe. Niestety firmy transportowe i tak muszą uważać, gdzie tankują.

Spis treści

Jak wynika z ostatniego raportu UOKiK, jakość oleju napędowego na europejskich stacjach może nie być najlepsza, biorąc pod uwagę fakt, że zwiększyła się liczba próbek tego paliwa, która nie spełniła wymaganych norm. Jakie są konsekwencje dla przewoźników tankowania paliwa o niskiej jakości? W jaki sposób zabezpieczyć się przed nim i o co jeszcze firmy transportowe muszą zadbać, żeby zyskać pewności realizacji przejazdów w tym gorącym dla nich okresie zimowym?

Dobre paliwo według Polskiej Normy

Wymagania jakościowe olejów napędowych znajdziemy w normie PN-EN 590:2022-08 i Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 9 października 2015 roku (Dz.U.2015.1680). Uwzględniono w nich wpływ warunków klimatycznych na parametry tego paliwa, określając wymagania dla oleju napędowego w trzech okresach:

  • letnim - od 16.04 do 30.09
  • przejściowym - od 01.03 do 15.04 i od 01.10 do 15.11
  • zimowym - od 16.11 do 28.02

Najważniejszą różnicą między paliwem letnim a zimowym jest parametr CFPP, określający temperaturę zablokowania zimnego filtra. Jest to wartość, poniżej której dochodzi do wytrącenia się parafiny w paliwie, a w konsekwencji uniemożliwia to przepływ oleju napędowego w pojeździe. Rozwarstwienie się jego frakcji jest zjawiskiem naturalnym, wynikającym między innymi z procesu produkcji. W przypadku letniego paliwa temperatura zablokowania filtra wynosi min. 0℃, przejściowego -10℃, a dla zimowego -20℃ - wyjaśnia Jakub Jabłoński, Menager ds. zakupów hurtowych paliw, Grupa Eurowag.

Zimowe konsekwencje tankowania paliw niskiej jakości

Z raportu UOKiK wynika, że parametry nie tylko zimowych paliw mogą odbiegać od norm, chociaż prawdą jest, że to właśnie w tej porze roku niska jakość oleju napędowego ma najpoważniejsze konsekwencje. Parafina i woda, wytrącająca się z diesla o wysokim CFPP może skutecznie zablokować mikroskopijne kanaliki filtra paliwa już przy niewielkich mrozach.

- Skutkuje to problemami z uruchomieniem silnika, a czasami nawet całkowitym uszkodzeniem pojazdu. Dla firmy transportowej oznacza to przede wszystkim straty finansowe związane z brakiem możliwości realizacji zlecenia lub jego opóźnieniem. Unieruchomioną ciężarówkę należy także naprawić, co może generować dodatkowe koszty i przestoje w realizacji przewozów. Warto również dodać, że serwis pojazdu polega przede wszystkim na wymianie filtra paliwa. Pomiar współczynnika CFPP możliwy jest tylko w laboratorium, dlatego w takich sytuacjach powinno się również wymienić paliwo w zbiornikach ciężarówki na te o dobrej jakości – komentuje Julian Michański, Manager ds. operacyjnych i zaopatrzenia Grupa Eurowag.

Tak firmy transportowe unikają problemów z paliwem

Jak wynika z ostatniego badania UOKiK, w Polsce odnotowano mniejszą ilość próbek oleju napędowego niskiej jakości, podczas gdy w Europie zauważono odwrotną tendencję. Na europejskim rynku w przypadku oleju napędowego wzrosła liczba próbek o niskiej jakości (1,99 proc.) względem do tych z 2021 roku (0,94 proc. próbek niespełniających norm).[2] A przecież dla naszego przewoźnika unieruchomienie ciężarówki za granicą ma poważniejsze konsekwencje niż w kraju. Kluczową zatem kwestią staje się świadomość, że tankujemy do baku paliwo o dobrej jakości.

Najbezpieczniejszą opcją dla każdej firmy transportowej jest tankowanie na sprawdzonych stacjach, które mają już wyrobioną renomę i gdzie jest ono cyklicznie weryfikowane od każdego dostawcy. Dzięki temu możemy zmniejszyć ryzyko kupienia paliwa niskiej jakości. Na przykład wszystkie stacje Eurowag tzw. TRUCK PARKI do obsługi pojazdów ciężarowych, których aktualnie mamy 27 w Europie zaopatrujemy u największych krajowych producentów i dostawców. Każdy z nich prowadzi wewnętrzną politykę kontroli jakości paliwa. - mówi Julian Michański z Grupy Eurowag.

Nie odpalił? Nie zawsze winne jest tylko paliwo

Najlepsi w branży wiedzą, że z tankowaniem dobrej jakości paliwa powinien iść w parze regularny serwis pojazdu, ponieważ tylko w ten sposób można zauważalnie obniżyć ryzyko awarii.

- Parafina i inne zanieczyszczenia, które mogą zablokować filtr w okresie zimowym często gromadzą się tam w ciągu całego lata. Taką usterkę niekoniecznie musi spowodować paliwo z ostatniego tankowania. Aby uniknąć problemów należy stosować się do zaleceń producenta pojazdu dotyczących okresów eksploatacji filtra paliwa. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest regularna wymiana tych podzespołów przed nadejściem zimy – dodaje Jakub Jabłoński z Grupy Eurowag.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tragiczne zdarzenie na Majorce - są zabici i ranni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Przewoźniku, czy wiesz co tankujesz? Jakość paliwa szczególnie ważna zimą - Dziennik Łódzki

Wróć na rypin.naszemiasto.pl Nasze Miasto