Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiceminister rolnictwa Anna Gembicka o przyszłości szkoły w Nadrożu [rozmowa]

Tomasz Błaszkiewicz
Tomasz Błaszkiewicz
– Chcemy, aby placówka w Nadrożu stanowiła swoiste centrum edukacji rolniczej w powiecie rypińskim i nie tylko – mówi wiceminister Anna Gembicka
– Chcemy, aby placówka w Nadrożu stanowiła swoiste centrum edukacji rolniczej w powiecie rypińskim i nie tylko – mówi wiceminister Anna Gembicka fot. nadesłane/archiwum Polska Press
Na początku 2021 roku Zespół Szkół nr 4 w Nadrożu trafił pod nadzór ministerstwa rolnictwa. O szansach rozwoju dla uczniów i nauczycieli, wynikających z tej zmiany, mówi sekretarz stanu w resorcie rolnictwa Anna Gembicka.

Zobacz wideo: Nauczyciele z Bydgoszczy testują się na SARS-CoV2

Z początkiem 2021 roku Zespół Szkół nr 4 w Nadrożu wszedł pod skrzydła resortu rolnictwa. Decyzje zapadły jednak już wcześniej, gdy ministerstwem kierował Jan Krzysztof Ardanowski. W związku z tym, pojawiły się obawy o ciągłość tej decyzji. Jak Pani, jako wiceminister rolnictwa i osoba także związana z regionem, podchodzi do tematu rozwoju ZS w Nadrożu?

Rozwój kształcenia zawodowego w Polsce, to jeden z priorytetów Rządu Prawa i Sprawiedliwości. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przejmując do prowadzenia kolejną szkołę rolniczą, ma na celu to, aby dana szkoła odegrała ważną rolę w przygotowaniu kadr rolniczych do współczesnych potrzeb społeczno-gospodarczych. Tak jest również w przypadku Zespołu Szkół nr 4 w Nadrożu. Chcemy, aby szkoła włączyła się w spójny system kształcenia i rozwijania wiedzy rolniczej, obejmujący instytucje naukowe, uczelnie, ośrodki doradztwa rolniczego, nowoczesne gospodarstwa rolne, a także podmioty pracujące na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, w tym instytucje nadzorowane przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Czytaj także

Tego rodzaju współpraca przynosi już wymierne korzyści w szkołach rolniczych prowadzonych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, czego wyrazem jest wdrażanie i upowszechnianie innowacyjnych rozwiązań technologicznych i produkcyjnych z zakresu produkcji rolnej oraz przetwórstwa rolno-spożywczego, a także transfer wiedzy do praktyki rolniczej. Wspólne działania szkół i powyższych instytucji mają na celu dążenie do obecnego modelu kształcenia zawodowego, w tym rolniczego, zakładającego większe włączenie się sektora gospodarczego w zakresie prognozowania potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych, potrzeb współczesnego rynku pracy, jak też konstruowania i realizacji oferty edukacyjnej. Dlatego też szkoła w Nadrożu korzystając z dotychczasowych doświadczeń innych szkół resortowych, poprzez aktywne włączenie się w różne formy współdziałania i podejmowania inicjatyw, z pewnością będzie mogła sprostać wyzwaniom i oczekiwaniom lokalnego rynku pracy.

ZS nr 4 od lat jest ukierunkowany na kształcenie rolnicze. Czy szkoła w Nadrożu ma szansę stać się znaczącą placówką w regionie, która może przyciągać także młodzież z sąsiednich powiatów?

Zamierzeniem jest, aby placówka w Nadrożu stanowiła swoiste centrum edukacji rolniczej w powiecie rypińskim i nie tylko. Stąd oferta edukacyjna tej szkoły, uwzględniając potencjał kadrowo-dydaktyczny, będzie odpowiednio aktualizowana i dostosowywana w ramach współpracy z wojewódzką radą rynku pracy. Niezależnie od podstawowej działalności dydaktycznej realizowanej w formach szkolnych, duży nacisk kładziony będzie także na rozwój kształcenia ustawicznego dla osób chętnych i zainteresowanych podwyższaniem bądź zmianą kwalifikacji zawodowych, zarówno z terenu powiatu rypińskiego, ale i także z regionu powiatów sąsiadujących.

Co w praktyce, dla uczniów i nauczycieli, oznacza zmiana organu prowadzącego? Pytam o rzeczy, które mogą wydarzyć się od razu lub w najbliższej przyszłości oraz o zmiany w perspektywie długofalowej.

Zmiana organu prowadzącego szkołę w praktyce dla uczniów oznaczać ma poprawę warunków do nauki, a dla nauczycieli podwyższenie standardów stanowisk pracy. Te rzeczy nie wydarzą się od razu po przejęciu szkoły, do tego trzeba konkretnych działań. Modernizacja bazy dydaktycznej, doposażenie pracowni w nowoczesne pomoce naukowe, ściślejsza niż dotąd współpraca z instytutami badawczymi, uczelniami rolniczymi czy pracodawcami, to przedsięwzięcia złożone, wymagające zaangażowania stron do takiej współpracy, a ich realizacja zapewne rozłoży się na najbliższe lata.

Dyrektorzy nowo przejętych szkół rolniczych od 1 stycznia 2021 r., w tym szkoły w Nadrożu już zostali zachęceni przez organ prowadzący do nawiązania współpracy z pozostałymi szkołami resortowymi w celu wymiany doświadczeń także w zakresie dydaktyki. Uczniowie, w miarę możliwości i na ile pozwoli reżim sanitarny w związku ze stanem pandemii, mają możliwość porównania warunków do nauki, swoich rówieśników, którzy kształcą się w szkołach ministerialnych. Jest wiele przykładów dobrych praktyk organizacji nowoczesnego kształcenia rolniczego, np. nowoczesne hale uprawowe, nowoczesna obora z robotem udojowym, zmodernizowany sprzęt rolniczy z elementami agrotroniki (drony itp.).

Z kolei nauczyciele mogą już korzystać z różnych form doskonalenia zawodowego, które oferuje Krajowe Centrum Edukacji Rolniczej w Brwinowie (placówka podległa MRiRW).

Czytaj także

Bolączką szkoły w ostatnich latach był kiepski nabór. Jakie kroki należy podjąć, żeby chętnych do nauki w Nadrożu przybywało?

W sprawie naboru do kształcenia w szkole rolniczej w Nadrożu, chciałabym wyraźnie podkreślić, że dzięki przeprowadzonym negocjacjom przedstawicieli MRiRW z samorządem powiatowym, jeszcze przed przekazaniem do MRiRW, została zmieniona oferta edukacyjna. Przyjęto sugestię o skoncentrowaniu kształcenia rolniczego właśnie w szkole rolniczej w Nadrożu, w miejsce dotychczasowego sytuowania tego kształcenia w innych szkołach położonych w aglomeracji miejskiej (nie posiadających własnego szkolnego gospodarstwa i wystarczającego zaplecza dydaktycznego).

Moim zdaniem prowadzenie spójnej polityki rekrutacyjnej na terenie powiatu, uwzględniającej tworzenie właściwej oferty w kontekście warunków materialnych danej szkoły, pozwala wyeliminować ryzyko zbyt dużej konkurencji na rynku edukacyjnym i daje większe szanse rozwoju szkoły. Efekty takiego działania są zauważalne, bo już w roku szkolnym 2020/2021 w ZS nr 4 w Nadrożu – w porównaniu z rokiem szkolnym 2019/2020 - nastąpiło zwiększenie liczby uczniów kształcących się w tej szkole.

Ponadto, jednym z warunków gwarantujących rozwój ZS nr 4 w Nadrożu jest odpowiednia promocja tej szkoły mająca na celu upowszechnienie oferty edukacyjnej, spełniającej oczekiwania jej odbiorców, a także kreowanie jej dorobku oraz osiągnięć dydaktycznych w środowisku lokalnym i ponadregionalnym. W tym zakresie oczekujemy również bardzo dobrej współpracy z Powiatem Rypińskim, na terenie, którego szkoła resortowa funkcjonuje i kształcić będzie kadry dla tego regionu.

Lokalni samorządowcy, ze starostą Jarosławem Sochackim na czele, podkreślają, że dla powiatu rypińskiego ministerialna szkoła to przede wszystkim prestiż i szansa na rozwój. Czy planują Państwo doinwestowanie szkoły, choćby w sprzęt rolniczy, czy też zmiany infrastrukturalne?

Będziemy dążyli do tego, aby szkoła ministerialna dawała przykład nowoczesnego kształcenia rolniczego w regionie. Dotychczasowe doświadczenia w przejmowaniu szkół rolniczych od samorządów powiatowych, pokazują, że przejęte szkoły zmieniają swój wizerunek w środowisku funkcjonowania i stają się prestiżowymi placówkami. Należy oczekiwać, że i w tym przypadku tak będzie, aczkolwiek taka zmiana wymaga dużych nakładów rzeczowych i finansowych, a ich realizacja odbywać się będzie stosownie do posiadanych środków, w rozłożeniu na co najmniej kilka lat.

Wprawdzie szkoła rolnicza w Nadrożu dysponuje wystarczającym areałem użytków rolnych, które mogą być wykorzystane do kształcenia rolniczego, to jednak obecne wyposażenie w sprzęt rolniczy jest niewielkie i dalece niewystarczające. Zatem kwestią otwartą pozostaje w bliskiej perspektywie doposażenie w niezbędne maszyny i urządzenia rolnicze, jednakże w miarę posiadanych środków budżetowych. Planowana przez poprzedni organ prowadzący budowa nowej hali warsztatowej dla potrzeb statutowych ZS nr 4 w Nadrożu, nie została zrealizowana, zatem to kolejne zadanie, z którym będzie musiał zmierzyć obecny organ prowadzący.

Kiedy przyjdzie czas na pierwszą ocenę ZS nr 4?

Na ocenę tego jak będzie rozwijać się szkoła pod skrzydłami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjdzie jeszcze czas. W obecnej trudnej sytuacji pandemii, należy skupić się przede wszystkim na zapewnieniu prawidłowego funkcjonowania nowo przejętej szkoły rolniczej oraz właściwej organizacji kształcenia zawodowego uczniów uczących się w tej szkole – to priorytet wszelkich działań, które mają zagwarantować efektywne przygotowanie młodzieży do zdania egzaminów z przygotowania zawodowego i zdobycie wykształcenia rolniczego na odpowiednim poziomie.

Trwa głosowanie...

Czy wciąż przestrzegasz reżimu sanitarnego?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na rypin.naszemiasto.pl Nasze Miasto